Hur man håller löpningen uppe

Löpning är en form av träning som av många är lite missförstådd. Det finns bland annat en “fördom” att man måste vara i toppform för att kunna löpa, liksom att det krävs en viss slags “löparmentalitet” för att detta skall vara ett passande träningssätt. Mycket av det beror förmodligen på att man i media mest ser löpning i sammanband med tävlingar som till exempel maratonloppet, och i vardagen supervältränade människor som fullkomligen svischar förbi en där man går. Många betraktar också löpning som något vansinnigt tråkigt, eftersom det bara går ut på att springa och ingenting annat, i jämförelse med dans eller bollsporter som innehåller många moment.

Sanningen är dock en helt annan. Över hela jorden finns det människor i alla åldrar som löper regelbundet och många av dem startade relativt sent i livet. Hemligheten med löpningen är nämligen att man gradvis ökar på fart och avstånd, mycket variation och olika motiverande faktorer.

Grundutrustning

För att bli en bra löpare så är det egentligen bara en sak som är ett absolut måste, och det är ett par nya löparskor. Man kan aldrig låna någon annans eftersom alla människor går och lägger kroppstyngden på olika sätt, och därför är det rentutav farligt att inte använda bra skor. Redan här är det säkert många som backar då ett par löparskor kan vara ganska dyra, men om man jämför denna kostnad med att gå på gym så bleknar priset i jämförelse. Man bör aldrig leka med hälsan och precis som det inte skulle falla någon in att inte söka specialisttandvård när man behöver hjälp med munhälsan så skall man alltså ta kroppens skydd och behov på allvar.

En annan sak som hjälper en löpare att upprätthålla sin träningsrutin är musik. Idag kan man både ladda ner och streama sin favoritmusik på mobilen, och detta utgör ett fantastiskt moment i springandet. Hur ofta har man tid att lyssna på sina favoritlåtar i vardagslivet?

Belöningen

När man löper så inträffar ett antal belöningsmoment som man ganska snabbt upplever om man bara håller igång sin träning relativt regelbundet. Först och främst så kan man inom bara några veckor se hur man kan springa längre och längre, och det är en oerhört tillfredsställande känsla. Att rent konkret klara en kilometer, sedan två och sedan tre är minst lika uppmuntrande som att lära sig ett nytt danssteg eller klara en tyngre vikt att lyfta. Att

löpning ökar självförtroendet är ett faktum, och som extra grädde på moset så frigörs lyckohormoner i blodet om man springer ofta, vilket ger ytterligare en känsla av lycka och välbefinnande.

Avslutningsvis så kan man också använda sin löpning för välgörande ändamål. Det arrangeras årligen olika lopp där man kan springa för olika välgörenhetsprojekt, och det är ju motivation som räcker långväga.